Z Trutnova Prkrenným dolem na Rýchory, Krkonoše

Tento cyklovýlet vás provede nejen krásnou přírodou, ale také místy s vojenskou historií a nabídne vám pěkný výhled z rozhledny s poetickým jménem Eliška.

Popis trasy

Z náměstí v Trutnově se od Informačního centra dáte cyklostezce č. 4213. Projedete ulice Horská, Poštovní, přes železnou lávku přes řeku na Novodvorskou, R.A. Dvorského,  Rudolfa Frimla a Hornoměstskou, kterou trasa opouští vlevo do ulice Poříčské, na křižovatce u hostince Dvoračka se točí vlevo a hned za ním doprava. Projedete čtvrtí Nové Dvory a na křižovatce s ulicí Jeřábovou odbočíte vpravo, kde cyklostezku kopíruje Naučná stezka Nové Dvory-Babí a přidává se i červená turistická trasa. Na rozcestí Bučina vás povede vlevo a lesem dojedete k chatě Vébrovka. Pochází z roku 1923 a bývala vyhlášenou výletní restaurací. Se změnou vlastníků v průběhu let se ale její využití měnilo a například v letech 2002 – 2014 v chatě probíhal každoroční charitativní festival Webrovkafest podporující děti z dětských domovů. Tento zajímavý objekt nyní čeká na své nové využití.

Eliška není jen ženské jméno

Od chaty vás čeká pěkný úsek přírodou. Projedete kolem Zámeckého vrchu k rozcestí, kde si můžete udělat přestávku a posedět v příjemném srubovém přístřešku. Odtud pokračují cyklotrasy č. 4084 a 4081, stále souběžně s trasou naučné stezky a červenou značkou k rozcestí na Babím (640 m n. m.). V tuto chvíli máte za sebou zhruba 7 kilometrů a rozcestník prozrazuje, že jedete Cestou Bratří Čapků. Při cestě lesem minete kamenný křížek pod Babou a než obloukem minete areál zdejší střelnice, můžete po pravé straně vidět jeden z objektů prvorepublikového opevnění hranic. K trase se přidává další Naučná stezka Opevnění hranic a cestou můžete spatřit několik dalších vojenských objektů. Po pravé straně minete kříž mezi dvěma vzrostlými stromy a postupně několik dalších pevnostních objektů. Poté vás čeká úsek po okraji kamenolomu, za nímž cesta ostře odbočuje doprava a dovede vás nad ves Babí k  rozhledně s poetickým jménem Eliška (632 m n. m.). Rozhledna z roku 2014, která je pojmenovaná podle královny Elišky, manželky krále Václava II, stojí v blízkosti dělostřelecké pevnosti Stechelberg. Pokud si tu uděláte zastávku a vystoupáte na její vyhlídkovou plošinu, spatříte Orlické, Jestřebí a Vraní hory, Rýchory, Krkonošské podhůří i polskou Hejšovinu, vrchol Bor, prvorepublikové pevnostní opevnění a v nebližším okolí samozřejmě areál s pevnosti Stechlelberg.

Prkenný Důl a lyžařský areál nejvýchodnějšího okraje Krkonoš

Po nasednutí na kola dojedete na rozcestí Babí-pevnost, kde je i zastávka autobusu a dáte se po silnici, kterou vede cyklotrasa 4081. Průsek mezi lesy vám nabídne pohled na rekreační areál BRET Prkenný Důl s Family Ski Park Skiareálem. Po chvíli dojedete k dalšímu lyžařskému areálu Arrakis Žacléř – Prkenný Důl, u něhož stojí stylová chalupa Baba Jaga. Občerstvení nabízí ale jen ubytovaným hostům, kteří si ji oblíbili jako skvělé výchozí místo pro túry po hřebenech Rýchor, nicméně je to kouzelné romantické místo, kterému stojí za to věnovat alespoň pohled. Za parkoviště u areálu sjedete ze silnice vlevo a bude vás čekat delší pasáž vedoucí po cestě K Ozonu. V místě, kde se připojuje modrá turistická značka, zabočíte doleva a lesem dojedete k rozcestí Rýchorský kříž, které leží na spodní hranici lesa v sedle mezi Mravenečníkem (1005 m n. m.) a hřebenem Rýchor. V jeho blízkosti stojí barokní kříž z roku 1804.  Odtud budete pokračovat na rozcestí Kutná – Rýchory pod Rýchorskou boudou. Můžete si udělat malou odbočku, zajet k boudě, odstavit kolo a značenou turistickou cestou zamířit na nedalekou vyhlídku, která byla vybudována na místě bývalé Maxovy boudy. Otevře se vám krásný pohled na Studniční a Svorovou horu, Lysečiny a Sněžku.

Trasa:

Trutnov – Nové Dvory – Zámecký vrch – rozhledna Eliška u pevnosti Stachelberg –  Prkenný Důl  – Žacléř – Rýchorský kříž – Rýchorská bouda a zpět.